تالش,دیارِ ناشناخته ها

عکس،مطلب ،یادداشت،خبر،...

اينكه برنج به رنج بدست مي‌آيد ضرب‌المثل است، اما هنگامي كه در فصل برداشت برنج وارد شاليزار مي‌شوي، زيبايي و طراوت و بوي شاليزار خستگي را از تنت بدر مي‌كند. مخصوصا اگر خودت دستي در كار شاليكاري داشته باشي، به هنگام برداشت اين محصول بسيار مهم، بيشتر از تماشاي مزارع شالي و استشمام بوي مطبوع شاليزار لذت مي‌بري.

عكسهاي زير از شاليزارهاي سه روستاي چماچار، پشد و نيلاش در شهر شاندرمن تهيه شده است. بخش زيادي از شاليزارهاي شاندرمن زير كشت مكانيزه است و مابقي به شكل سنتي كشت مي‌شود. تصاوير زير برداشت شالي به هر دو شكل سنتي و مكانيزه را نشان مي‌دهد.ادامه مطلب عکسها از:قربان صحرائي چاله‌سرائي


شاليزار برنج / دران

ادامه مطلب |  

من یک آدم ملی وطن پرستم. سی سال آمریکا بودم. اگر من شیله پیله داشتم نمی توانستم ایران بیایم. من توی استقلال نشستم کیهان می نویسد من جاسوس سی آی ای (CIA) هستم چرا سازمان امنیت نمی آید من را بگیرد و بعد دوباره می آیم و می روم. برای اینکه سازمان امنیت وزارت خارجه و وزارت کشور می داند که من یک آدم ملی وطن پرست هستم. جاسوس آمریکا نسیتم و اگر قرار است جاسوس باشم جاسوس ایران هم می توانم باشم. من کشور و ملتم را دوست دارم....ادامه مطلب

ادامه مطلب |  
روستای بنون
jufqfd80u0l4mog35cy.jpg

yh14rt5aab5hdud9mmop.jpg

 
ادامه مطلب |  
یک اتوبوس قدیمی در شهر تالش(هشتپر)چت فارسی
http://taleshgirl.blogfa.com/post/14

 
ادامه مطلب |  
تا چند دهه قبل، آخرین قوچهای وحشی، در این  صخره های مشرف به دره آبشار سورو قابل مشاهده بودند ؛ولی متاسفانه،در اثرشکار های بی رویه ، نسل  این قوچ های وحشی را از بین بردند و هم اکنون شاخ های این حیوانات را ،در بعضی خانه ها، به عنوان وسیله ای زینتی ،نگه داری می کنند.

0m5tejt06cw2acxti67.jpg6uszqywbgkpp92l02sy2.jpg

 

سوزاندن ضایعات کشاورزی، رسم ناپسندی که در اثر عدم آگاهی برخی از کشاورزان رخ می دهد و   مسولین هم در این مورد، عکس العملی نشان نمی دهند.

yn29uxipf7lbebl81fbw.jpg


سوزاندن ضایعات برنج


 
کوچ دامداران هره دشت لیساراز راه ییلاقی خطبه سرا.اردیبهشت 92
ks70n1lt4l3hfcl360q.jpg
20lhkikfnmn7jqh38lh.jpg

 

c27i2clkkcknoqjo06fi.jpg

 

f5utd9i5f8y62ybqdkf0.jpg

 
00u5ems9f1vgf8f07dqe.jpg

 
7v4rpe2gxwgk32oaffpw.jpg

ادامه مطلب |  

 انجیر،سیب،کدو،آلوچه و تمشک وحشی

w3did546iv332u8zstwa.jpg

 

سی‎مرغ در سی‎سخت

کیخسرو یکی از شاهان اسطوره‎ای شاهنامه است که ویژگی‎های مشابه با شخصیت تاریخی کوروش کبیر دارد. علاوه بر این، داستان زندگی و پایان کار او هم در عرفان و هم در باورهای مردم متجلی شده است. از طرفی سیمرغ پرنده‎ای اسطوره‎ای است که گاهی یک شخصیت تاریخی قلمداد می‎شود و همچنین با مضامین عرفانی در فرهنگ ایرانی درآمیخته. این نوشتار قصد دارد رابطه‎‎ای را میان اسطوره کیخسرو و سیمرغ و باورهای عامیانه بیابد.ادامه مطلب

ادامه مطلب |  
s0lfj5n8x780wp61wtz.jpg
در بارة طوایف و تقسیمات درونی قوم تالش ، به سبب استحالة آنان در میان مردم یکجانشین ، اطلاعات کمی در دست است (بازن ، ج 2، ص 213ـ214). شناخته شده ترین طوایف تالش از شمال به جنوب عبارت اند از: طایفة بزرگ دِلاغَردِه (برادگاهی ، ص 45) یا دلاغرده لو که در روستاهای مرزی اجارود سکونت دارند، همه ترک زبان اند و خود را از شاهسَوَنان می دانند (صادق ، مجموعة 5، ص 170، 195)؛ طوایف آقاجانی و مشایخ ، ساکن کرگانرود شمالی (بازن ، ج 2، ص 191، 199؛ مرکز آمار ایران ،1370ش ، ص 12، 22)؛ طایفة بزرگ خاشابری و تیره های شیرازی و بوداغ ، ساکن تالشدولاب (میرزاابراهیم ، ص 206؛ رابینو، 1366ش ، ص 120؛ ستوده ، ج 1، ص 84)؛ طوایف آسْتَرایی و آلیانی ، ساکن کوههای ماسوله (رابینو، 1366ش ، ص 218). شماری از خاندانهای بزرگِ احتمالاً ترک تبار نیز در بعضی مناطق تالش به سر می برند، ازجمله خاندان ایشیک آقاسی و داداشلی در پشت حَویق ، نَظرلی و قَره اوشاغی در لَمیر و شریفلی در چوبَر (بازن ، ج 2، ص 191). نام بعضی از روستاهای تالشدولاب ــ همچون چَراج ، وَسْکُه ، رینَج ، خِیل گاوان ، بوداغ محله ، اَرْده (رابینو، 1366ش ، ص 122ـ125) ــ ظاهراً از نام طوایف ساکن در آنها گرفته شده است (عبدلی ، ص 42ـ50).
http://www.encyclopaediaislamica.com/madkhal2.php?sid=3177

 
خانه های قدیمی با قدمت بیش از 50 سال
9djcd26k5kloio08h96u.jpg



در متن زیراسامی کر گانرود و بوره سرا بصورت (گرگانرود و بور سرا و بورمه سرا) آمده است.

خطبه سرا. [ خ ُ ب َ س َ ] (اِخ ) دهی است جزء دهستان گرگانرود شمالی بخش مرکزی شهرستان طوالش با 3514 تن سکنه است . آب آن از رودخانه ٔ خطبه سرا و چشمه ٔ محلی و محصول آنجا غلات ، برنج ، عسل ، لبنیات ، گیلاس ، سیب ، پرتقال و چای . شغل اهالی زراعت و گله داری و در آنجا یک پاسگاه ژاندارمری است . خطبه سرا از چند محله بنامهای مختلف تشکیل گردیده . (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 2). مرحوم دهخدا درباره ٔ این نقطه آورده است : نام محلتی کنار راه رشت به آستارا میان بورسرا و بورمه سرا در یکصدوبیست وهشت هزاروهفتصدگزی رشت . (یادداشت بخط مؤلف..........

www.loghatnaameh.org/dehkhodaworddetail-fe2615b2187e49adbe3c58...

 
کاه و کلش را که در اثر عدم آگاهی کشاورزان و کوتاهی مسئولان به تلی از خاکستر تبدیل می‌شود
t285tblxk6n8y69etpfh.jpg

ادامه مطلب |  
mor0hnmkf7jp987abxq0.jpg

 

آقاي صابر ميرزايي، مدير مجتمع عشايري شهيد راحتي، رتبه سوم را در جشنواره مديريت مدارس ابتدايي استان گيلان کسب کردند.

  صابر میرزایی مدیر مجتمع شهید راحتی ماشین خانه از تالش 


 برپایی نمایشگاه گروهی عکس طبیعت در رضوانشهر







ادامه مطلب

ادامه مطلب |  
بابونه در طبیعت تالش

05rh4ukbzr6tmmn9n8o.jpg

بابونه

فرهنگ فارسی معین

(نِ) ( اِ.) گیاهی خوشبو و پُر برگ با شاخه های سبز و باریک و برگ های ریز که دارای گل های سفیدی است و میان آن ها زرد است ، در زمین های شنی و کنار آبگیره ...


بابونه Matricaria chamomilla گیاهی است دائمی و کوچک به ارتفاع تقریبا 30 سانتیمتر دارای بویی معطر که در چمنزارها و اراضی شنی می‌روید. ساقه آن به رنگ سبز مایل به سفید ، برگهای آن کوچک متناوب و دارای بریدگیهای باریک و نامنظم و پوشیده از کرک است . گلهای آن مجتمع در یک طبق که بطور منفرد در انتهای ساقه گل دهنده در تابستان ظاهر می‌شود. در هر طبق گلهای سفید در اطراف و گلهای زرد در قسمت وسط قرار دارند.

ادامه مطلب

ادامه مطلب |  
r992clus4y1rvehn0y1.jpg

 
ncttd488g3gqk5jbf2u.jpg
این دوبیتی تالشی تقدیم به دیار ناشناخته تالش بزرگ

تالش مسه، تالش مونو ، تالش وا
تالش دَدَ ، تالش خشو ، تالش ما
تالش زمین ، تالش وطن ، تالش خاک
تالش هَشی ، تالش سارَه ، تالش ما

ترجمه دوبیتی
-------------
تالش میشنود،تالش می ماند،تالش میگوید
تالش پدر ،تالش بستگان ،تالش مادر
تالش زمین ،تالش وطن ،تالش خاک
تالش خورشید درخشان ،تالش ستاره روشن ،تالش ماه تابان
--------------
 
اکرم کرم زاده هفته خونی ( سوزه نغم ) 
ادامه مطلب |  
حمل درز توسطآقا اوغلان ابراهیم پوردر روستای چوپان محله
درز ها از برنجزار بوسیله تیلر کشاورزی به کنار رود خانه حمل شده، تا توسط کمباین به چلتوک تبدیل شود.
یکی از بزرگترین مشکلات شالیزار های منطقه ،نداشتن راه در میان شالیزار ها می باشد و بهمین خاطر ،کشاورزان مجبورند درز ها را با هروسیله ای شده به مکان مناسبی انتقال بدهند تا عملیات خرمن و بسته بندی کولش انجام شود.

zj8pbipox8m2ucqjlhb.jpg

 
کشاورزان گیلانی از زمان کاشت تا برداشت تمام اندوخته خود را صرف به ثمر رساندن محصول برنج می کنند، اما چندسالی است واردات برنج خارجی سایه سیاه خود را بر دسترنج این قشر زحمتکش افکنده است.
عکس ها در ادامه مطلب
ادامه مطلب |  
اراضی شالیزاریروستای کشلی موسوم به سیو مشه(جنگل سیاه)ویا قره مشه
ابراهیم همت پور
k4nhb4urj3u4i22cqy.jpg

 
0pzoop2fia0x0zvefor.jpg

ادامه مطلب |  
انبوه زنان و دختران ساپورت پوشی که مردانشان با عضلات ستبر و بدنسازی شده (مردانی که حکماً به اندازه ی جوجه خروس هم غیور نبودند) دیده میشد و در این میان دخترکی با آرایشی غلیظ و موهایی افشان با ساپورتی مشکی خودنمایی می کرد چرا که با فونت نستعلیق سایز 90 و سفید روی ران ها و ساق پاهای خویش(بر روی ساپورت) اشعاری مورب و حالت ابر و باد ادبیاتی نوشته شده بود.ادامه

ادامه مطلب |  
فردوس شکوریان-غلامرضا شکوریان-هوشنگ عباسی(جنگلبان بازنشسته)

املاک بزرگ بازار خطبه سرا25 مرداد 1392

14ybf8dh3dn0v783addt.jpg

 

lhdtkuwvbetg5nslp.jpg

 
حل درز های برنج با فرغون، توسط جواد برجی. روستای کوه نشین محله کشلی25 مرداد1392

k1rcno1wdlelok3rh64.jpg

 

دروی برنج در منطفه تالش ازاواسط مردادماه، شروع می شود وتقریبا یک ماه طول می کشد تا کل شالیزار ها، کارشان تمام شود.کشاورزی به صورت نیمه سنتی است ونیروی انسانی در کنار ماشین ، به کار بر روی زمین مشغول هستند.

کشاورزان پس از بریدن ساقه های برنج ،ان را در پایه ساقه به صورت خوابیده قرار می دهند تا حداقل یک روز به حال خود بماند و خشک شود.البته اگر هوا افتابی باشد یک روز ،و اگر باران بیاید کار جمع آوری درز ها به تاخیر می افتد و تا زمانی که هوا افتابی نشده و سا قه های بریده شده خشک نشوند، کار جمع اوری محصول شروع نمی شود.پس از خشک شدن، ساقه های بریده شده را جمع اوری کرده ود دسته های بزرگتری به هم بسته وبه مکان دیگری از زمین ویا انباری حمل می کنند، تا خرمن کنند .و نبود راه مناسب در داخل اراضی شالیزار ها ،همیشه به مشکلات کشاورز می افزاید و شالیزار هایی که دورتر از مسیر راه قرار دارند، زحمت جمع اوری محصول انها سخت تر می باشد .

  حمل درزهای برنج با تیلردر اراضی شالیزاری رو ستای کشلی .25 مرداد1392oi746kubfkbwukofspv.jpg

 
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۲
 هوشنگ امیراحمدی از ایرانیان مقیم آمریکا برای دیدار با اسفندیار رحیم‌مشایی و همچنین ارتباط گیری با دولت جدید، بار دیگر به ایران بازگشته است.

هوشنگ امیراحمدی از ایرانیان مقیم آمریکا برای دیدار با اسفندیار رحیم‌مشایی و همچنین ارتباط گیری با دولت جدید، بار دیگر به ایران بازگشته است.

هوشنگ امیر احمدی امروز بار دیگر از آمریکا به ایران سفر کرده و هم اکنون نیز در تهران به سر می‌برد.

"امیر احمدی" قرار است فردا ۲۵ مرداد عازم روستای شیخ نشین شاندرمن گیلان  ـ زادگاهش ـ شده و روز ۲۸ مرداد ماه به تهران باز گردد.

گفته می شود یکی از اهداف سفر وی به  ایران دیدار با مشایی به منظور همکاری در امور مرتبط با شورای ایرانیان خارج از کشور است.

همچنین برقراری ارتباط با رییس دولت یازدهم و دیدار با "ظریف" وزیر پیشنهادی امور خارچه جزو برنامه‌های وی در ایران است.

 هوشنگ امیر احمدی همچنین گفت: من برای مسائل شخصی و استراحت به ایران آمده‌ام  و در تاریخ ۳۱ مرداد ایران را ترک می کنم.

http://astaranews.com/?p=3614


اسفندیار رحیم مشایی، رییس دفتر رییس جمهور سابق کشورمان در گفت‌وگو با فارس و در پاسخ به سئوالی درباره دیدار احتمالی وی با هوشنگ امیر احمدی گفت: آقای امیر احمدی زمانی که به ایران می‌آید به من اطلاع نمی‌دهد که به کشورمان سفر کرده است یا نه؟.

وی افزود: من از سفر و حضور هوشنگ امیر احمدی در ایران کاملاً بی‌اطلاع هستم و البته کاری هم با وی ندارم.تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۲


 
جمع آوری شالی های برنج توسط کشاورزان زحمتکش 
شالیزار های هله دومه خطبه سرا، مشهدی احمد خوشنما

 jmis9r90cnsw2ymua506.jpg

 
نیمه دوم خرداد ماه است و، فصل جمع آوری محصول خوشه های برنج از شالیزار ها،و کشاورزان تلاش می کنند، تا خوشه های رسیده را هر چه زودتر درو کرده و جمع آوری نمایند. بزرگترین نگرانی کشاورزان در این ایام ،آمدن باران است، بارش باران در این ایام مشکلات درو وجمع آوری را دو چندان می کند.

یکی دیگراز مراحل برداشت برنج، درز کوبی با کمباین هست که، اقای فراهیم حسن پور ،در حال درز کوبی محصول خود با کمباین می باشد . کمباین و بیلر بسته بندی کاه وکولش هم، متعلق به مسلم همدمی،از اهالی روستای کشلی می باشد .

عکس مربوط به لیسوری بیجار خطبه سرا در جاده نیمه تمام کنار گذر یا کمربندی خطبه سرا.25 مرداد1392

ti9ghkl3wco0r9nz6ci2.jpg
در عکس زیر هم اقای بهروز خلفی را نشان می دهد که، در حال پرکردن گونی های چلتوک می باشد.
عده ای از کشاورزان بخاطر احتیاجاتشان شلتوک را می فروشند و عده ای هم به کارخانه های برنج کوبی برای تبدیل به برنج سفید می فرستند.
tcxa2v9mhrlkawvdma0j.jpg

 
حسین شکری و پرویز ثبوتی
sxp0oecnpgjxf11eqlvh.jpg

 
پشت ساختمان مسجد
flbs0iuh153oeawqojb9.jpg

 
رویش بوته آفتابگردان در کنار جاده تالش-آستارا.25 مرداد1392
dadotlpqteuxox8blra6.jpg

 

es1hzm2oc6thoeokryw1.jpg

 
برای دیدن عکس در ابعاد واقعی، بر روی آن کلیک کنید
f62x6w58skz1hknh74zd.jpg                         w0zi98mribmywolqyks.jpg

ادامه مطلب |  

ادامه مطلب |  
 
گَسه بندی  خوشه های برنج در املاک لیسوری بیجار خطبه سرای تالش
l86idf60dqlshsnek0c.jpgگ

 
زیارتگاه نرگس خاتون از نوادگان امام موسي كاظم (ع )zb90vuqdvb88hmnvw9s.jpg

عکس از :اسفندیار آقاجانی


به گزارش مریان خبر به نقل از واحد مرکزی خبر فرزندان خلف مرحوم میراسماعیل موسوی 3 هزار و 660 متر مربع زمین ارثی پدرشان را وقف کردند.
فرزندان مرحوم میراسماعیل موسوی 3 هزار و 660 متر مربع زمین ارثی پدرشان را در روستای چوبر تالش به نیت توسعه محوطه بقعه متبرکه بانو نرجس خاتون وقف کردند .
حجت الاسلام عادلی مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان ارزش این موقوفه را یک میلیارد و 400 میلیون ریال اعلام کرد.

 
  به چوب دستی تالشان (لِس ) در زبان ترکی ،اَل آقاچی یا ازگیل آقاچی  می گویند.

v7134d9mavi8mpooycyp.jpg

ادامه مطلب |  
 

تصویر مربوط به مراسم عاشورای مسجد صاحب الزمان خطبه سرا در سال 1391 می باشد،اقای کامران معافی در تصویر مشاهده می شود .لطفا بر روی عکس کلیک کنید .

6d8a0u6vdiohd484pl6.jpg
گفتگو با کامران معافی ،عضو هبءت مدیره انجمن تالشان مقیم تهران {خانه تالش}و باز نشسته فرهنگی اطلاعات

هفته نامه شریف   :جناب اقای کامران معافی خودتان رابیشتر معرفی کنید؟

با سلام این جانب کامران معافی در شهر یور ماه 1317در اشیک اغاسی محله خطبه سرا که از روستاهای متمدن وقدیمی تالش می باشد متولد شدم .ابتدایی را در مدرسه پیر رضوان خطبه سرا گذراندم گفتنی است که دبستان رضوان یکی از قدیمی ترین مدارس استان می باشد و در سال 1302 تاسیس شده است وحکومت وقت به دلیل انکه منطقه در گذشته مکتب خانه داشته تصمیم گرفته که این مدرسه را در انجا بسازد .

از کلاس ششم در شهر هشتپر{تالش کنونی}در مدرسه ای بنام هلاکو رامبد تحصیل نمودم و سپس برای ادامه تحصیل در سال 1337 به تهران امدم و همزمان در دوره تحصیلی کارم را در موسسه اطلاعات اغاز نمودم . موسسه اطلاعات انزمان 11 نشریه منتشر می کرد وبنده در مجله دختران و پسران موسسه اطلاعات همزمان که در دارالفنون تحصیل می کردم همکاری ام را اغاز نمودم و سپس در بخشهای مختلف ان موسسه از روابط عمومی تا بخشهای اداری و....کار کردم تا اینکه باز نشسته شدم .

پس از باز نشستگی در تهران و تالش در امور بیمه ای نیز فعالیت اقتصادی هم دارم و ماهی سه بار به خطبه سرای تالش می روم و ایام محرم قبل از طشت گذاری تا سوم امام در خطبه سرا هستم وبه عنوان فراش باشی هیءتی را در مسجد صاحبالزمان خطبه سرا راه اندازی کردهام که هر ساله خیرات می دهم .همسرم لاهیجانی است و شش فرزند دارم که یکی از پسرانم که مهندس ارتش بود به رحمت ایزدی پیوسته و دو تا دختر و سه تا پر دارم که فرزندانم همه تحصیل کرده اند .

چطور شد که  وارد انجمن تالشان شدید؟در سالهای 40 تا 41 بود که در تهران باخبر شدم عدها ی از تالشی های مقیم مرکز اولین سه شنبه هر ماه جمع می شوند و بنده هم به این جمع راه پیدا کردم و از همان موقع فکر تاسیس انجمنی برای تالشان را در سر داشتم در ان ایام اقای دکتر جلالیان مرحوم جنید انصاری اقای ساسانی اقای اسد پور اقای بختیاری واقای پور بابک و مرحوم دولتی و...جلساتی را باهم تشکیل می دادیم تا تالش را بیشتر بشناسانیم چون ان زمان تالش را کسی نمی شناخت برای مسافرت به تالش چون به گاراژهای مسافر بری می رفتتیم کسی تالش{هشتپر} را نمی شناخت اما استارا را می شناختند و ما بلیت استارا یا رشت می گرفتیم .همان جلسات پیوسته  باعث شد تا ما در سال 80 انجمن را بصورت رسمی به ثبت برسانیم وتا به امروز توانسته اییم علاوه بر کارهای فرهنگی متعدد و چاپ نشریات بیش از 6 همایش بزرگ منطقه ای در سطح تهران وتالش برگزار کنیم وجشنواره ها ویاد بود ها و برنامه های مناسبتی ویژه ای را هم برگزار کنیم .

یکی از همایشهای ما تجلیل از زنه یاد استاد هارون شفیقی بود که در زمان حیاتش در ساختمان  اندیشه تهران برگزار شد و یک همایش دیگری در تالش در زادروز زینب کبری وهمزمان با گرامی داشت هشتاد و ششمین سال دبستان رضوان خطبه سرا برگزار نمودیم که دران قدیمی ترین دانش اموز مدرسه هم حضور پیدا کرد که 103 سال سن داشت و در تهران وهم جشنواره ها و همایشهای مختلفی برگزار نموده ایم ..

من این فرصت را غنیمت شمرده واز اموزش وپرورش می خواهم که به مدرسه رضوان توجه ویژه ای داشته باشد واین میراث کهن را حفظ نمایند .هم چنین جا دارد از خدابیامرز حسین دولتی یادی بکنیم که جایشان در بین ما خالیست .ایشان قبل از انقلاب که تازه استخدام دولت شده بود ودر بخشداری اشتهارد کرج خدمت می کرد وقتی باخبر شد که تالشی ها دور هم جمع می شوند خودشان را به جمع می رساند ودر طول فعالیت انجمن نیز خدمات زیادی به تالش وانجمنکرده است که یادش را گرامی می داریم .

برای بقا و توسعه انجمن چه نطری دارید؟این انجمن مال تالشان هست از تالشانی که چه در تهران و چه در شهرستان سکونت دارندانتظار داریم که انجمن را مورد حمایت قرار دهند چرا که برگزاری همایشها و جشنوارهها برای ما هزینه هالی مالی سنگینی دارد گاهی یک مراسم 5 تا 10 میلیون تومان برای ما هزینه در بر می گیرد در حالی که انجمن با حق السهمی که اعضای محترم بصورت ماهانه پرداخت می کند اداره می شود ودر امدی ندارد خوشبختانه اکنون فرزندان تالش پیشرفت های خوبی داشته اند ودر سطح کشور ما پزشکانی مطرح و نخبگان و فرهیختگان ارزشمندی داریم لذا انجمن باید توانمند باشد تا بتواند برای تالش خدمت کندویک مکان اثر گذار برای تالش باشد که علاوه بر کارهای فرهنگی کمک حال مردم تالش باشد و استعداد ها را از دل روستاها شناسایی و مورد حمایت قرار دهد .همه ما برای زندگیمان خانه ای ساخته ایم اما انجمن تالشان تهران هنوز ساختمانی برای خود ندارد .شایسته است که فرزندان برومند تالش فکر تهیه یک ساختمان برای انجمن باشند تا این انجمن بتواند برنامه های خود را به خوبی اجرا کند و اثار مختلف در ان گرد اوری و ثبت شوند.

در حال حاضر در تالش با بحران زبان تالشی مواجه ایم و گویشوران این زبان در حال کاهش هستند؟به نظر شما چه باید کرد؟

تالش از تمدن دیرینه وزیباییهای بکری برخوردار استخیلی از کشور ها منطقه تالش را منطقه ای خوش نشین ارزیابی وبسیاری از کسانی هم که باز نشسته می شوند در تالش سکونت می گزینند.این نشان می دهد که ما داشته های خوبی داریم و قدر ان را نمی دانیمتالش اگر  همین زبان و سنت ها را نداشت تالش نبود و کسی از ان تعریف نمی کرد ما باید زبان تالشی را حفظ کنیم .زبان هست که یک قوم را زنده نگه می دارد .اگر زبان تالشی بمیرد از تالش و تمدنش چیزی باقی نخواهد ماند واز ان مهمتر سنت هایمان رانباید فراموش کنیم و اصل و ریشه مان را قطع نکنیم.

شهرستان تالش با همه مواهب طبیعی و توانمندیهایش هنوز از توسعه دور مانده و هنوز شاهد فقر و بیکاری در این سامان هستیم راه برون رفت از این مشکلات را در چه می بینید؟

این موضوع کمک دولت و مسءولان استانداری و فرمانداری را می طلبد باید از توانمندیها استفاده کنیم و با ایجاد بازار کار جوانه را در همان منطقه فعال کنیم و رونق اقتصادی را در منطقه ایجاد نماییم.

ما همه نوع نعمت داریم کوه ،دشت ،مرتع ،جنگل، ییلاق، ساحل ،دریاپس دیگر چه می خواهیم ؟هر کشوری این همه نعمت را داشت کاری می کرد کارستان نه این که ما با این همه نعمت، بیکاری و فقر هم در منطقه داشته باشیم.

در حال حاضر وضعیت انجمن تالشان چگونه است؟

اوضاع انجمن خوب است و ما روز های سه شنبه از ساعت 4 تا 6 بعد از ظهر در میدان ولی عصرساختمان سازمان مشارکتهای مردمی شهرداری تهران جلسات خود را برگزار می کتیم که جا دارد از اعضای هیءت مدیره انجمن و دست اندر کاران و مردم شریف تالش و تالشی های مقیم تهرا ن هم تشکر کنیم .از جوانان تالشی  می خواهم که از انجمن حمایت کنند و با حضور در جلسات انجمن به توسعه کارها کمک نمایند .خانه تالش  مال جوانان و اییندگان است .

اقای معافی حرف دل شما؟؟

حرف دل من این است که همه تالشی ها وهمه تالشان شاد و خوشحال و سلامت باشند و عاقبت بخیر. ...


نقل از هفته نامه شریف .شماره16.اسفندیار آقاجانی 26/2/1392

 

zosc7wkfbirtb1hghg.jpg

 
با درود بركاربران و فعالان عرصه هنر

دوستان گرانقدر تجربه به ما اموخته است كه در بین درس خواندگان ما چه بسیار مشاهده شده است كه هركس در هر بخشی كه با خواندن و نوشتن اشنا شده و یا وارد عرصه علم شده است به كل جهان وعالم هستی از ان زاویه نگاه كرده وازان دریچه به عالم و دنیای واقعی نگریسته ودر وافع گرفتار سندرم تجرید نگری گشته است در حالی كه دانش امروز ثابت كرده است در بررسی هر واقعیت و فنومن اجتماعی می باید عوامل وفاكتورهای بسیاری را در نظر گرفت و با رشته های مرتبط در این مورد یا اشنا بود ویا اینكه صحبت های اهل اشنا را شنید ودر تحلیل بكار برد،خوشبختانه فرزندسخت كوش و صادق و درس خوانده واهل تفكر ایران زمین كه برای رهائی ازتعصبات به قول خود با راه اندازی وبلاگ  وشتن -واژه ها سالهاست قلم میزند متاسفانه سعی داردكل جهان را حتی اگر به ایشان میدان داده شود روم و یونان باستان رابا علم غیرموجودواتوییائی صرف و نحوكه مخصوص ومكشوف خودش است وگویا در سرزمین اهورایئ تالش
فقط مكتب نرفته ها قادر به تكلم و تسلط برانندجون گویابه اعتراف ایشان هركس به مكتب و یا شهر می رود هرموقع گوشی  تلفن را برمی دارد می گوید (مامان بیا )واین موضوع باعث مرگ این زبان كه گویا ام لسان است در گهواره می شود!!!ما ضمن پایداری برشناخت و احیا و حفظ تمام زبانها و گویش ها و احترام قلبی برتمام انها و اقوام  و محترم
شریف برانیم كه ابتدا نظریات این دوستان را با تمام دلایل محكم كه ارائه می دهند نشرداده وبعد اگر دادوفغان های غیر دموكراتیك  اجازه دهدبه نقد و بررسی علمی ودموكراتیك ان به پردازیم و در این عرصه هر نوع مقاله ای باشد به دیده منت گذاشته و نشر می دهیم هرچند مدیر محترم وبلاگ وشتن هر نوع نظر مخالف راهمواره انشا نویسی و تاریخ نگاری خوانده است ولی از انصاف نباید گذشت  كه انشا ایشان بیست و بیست است/
انایوردم خطبه سرا نگین تالش

 
  کشاورزان منطقه تالش ، درز های برنج را چنین با مهارت گسه بندیمی کنند تانتیجه زحماتشان در صورت بارندگی ، از آب باران محفوظ بماند.

axgz0r6swb6rt166m35a.jpg


آشنایی با واژه های ترکی خطبه سرا همراه با معنی فارسی

بیجار=شالیزار         اَملَک=اراضی شالیزار           بی چین چی =دروگر

سونبول=سنبل      بی چین=درو                       دوگی =برنج



 
کپی عکس ها با درج منبع بلا مانع می باشد( اسفندیار آقاجانی )

تصاویر تالش